2020/01/23

, , , , , , ,

Erika Johansen: Tear ​királynője (Tear királynője 1.)

Ó, de régóta tervezgettem már ennek a könyvnek az olvasását, de eddig valahogy mindig háttérbe szorult. Most kéne jönnie annak a résznek, hogy pedig milyen kár lett volna kihagyni, mert egy hihetetlenül jó és maradandó élményt nyújtó olvasmány volt számomra - de ez nem így van. Mert bár izgalmas volt, meg egyedi, meg fantasy (igaz csak lightosan), meg poszt-apokaliptikus (ez is csak lightosan), de annyira mégsem varázsolt el, mint ahogyan azt a vártam.

A történetről röviden annyit, hogy hősnőnk egy tizenkilenc éves fiatal lány, Kelsea Glynn, akit gyerekkora óta arra neveltek, hogy egy nap ő legyen az ország trónjának várományosa. A királyság azonban, amit megörökölni készül, rendkívül romlott, korrupt és veszélyes. Ellenségei a megkoronázása napjáig, sőt még utána is, nem egyszer próbálnak az életére törni, de Kelsea jól veszi az akadályokat és gyorsan tanul. Hűséges testőrei - akik nélkül rögtön elveszett volna - mindig ott vannak mellette, hogy megvédjék, és még néhány szövetségesre is sikerül szert tennie a birodalomban, akik segítségére úgy tűnik, hogy nagy szüksége lesz majd a jövőben.


Ami legelőször eszembe jut a könyvvel kapcsolatban, hogy íme, itt van végre egy olyan kiváló és igazán szerethető YA női főszereplő, aki nem túl szép és közel sem tökéletes, de hihetetlen akaraterővel, kitartással és szilárd erkölcsi értékkel rendelkezik. Ráadásul tisztában van külső hiányosságaival, és mivel ezen nem tud változtatni, nem is agyalja túl a dolgot, hanem elfogadja azt és a nyavalygás helyett a figyelmét sokkal fontosabb teendőkre - az országban lévő káosz megszüntetésére és a népe tiszteletéért vívott küzdelemre – öszpontosítja. Johansen szerintem nagyon jól mutatja be Kelsea jellemfejlődését, hogy miként nőtt fel az ország irányításához szükséges feladatokhoz a nyakába zúduló rengeteg teher hatására. Hogy miként vált egy vidéken nevelkedett vidám és kissé engedetlen lányból erős, céltudatos, és határozott személyiséggé. Szerencsére Kelsea-n kívül van még pár szerethető karakter a könyvben, akiket az írónő szintén nagyon részletesen dolgozott ki. Néhányuk háttértönrténetére felettébb kíváncsi vagyok, remélem a következő részekben azokra is fény derül majd.

A regényben felépített világ sajnos nekem kevés volt, és a fantasy szálat sem éreztem igazán erősnek - gondolom ezek is a következő részekben kapnak majd nagyobb hangsúlyt. Mindenesetre most csak egy kis ízelítőben lehetett részünk mindenből, de már most érzem, hogy Kelsea és a vele szemben álló Vörös Királynő mágikus képességei a későbbiekben még nagy meglepetéseket okozhatnak számunkra.
Ami miatt nem igazán jött be nekem a könyv, az a stílusa volt. Nem éreztem igazán egyenletesnek és kiforrottnak, illetve az eleje is túl lassan indult be. Pedig olyan szépen vezette fel az írónő az eseményeket egyre jobban fokozva ezzel bennem a feszültséget, hogy már alig vártam a cselekmény tetőfokát, de az valahogy mégsem akart eljönni. Olyan volt, mint egy besült tüsszentés. Tudjátok, amikor nagy levegőt vesztek és várjátok, hogy na most… na most mindjárt kireppen a dolog, még a napba is belenéztek, hogy gyorsítsátok ezt a jóleső folyamatot, de aztán valami megmagyarázhatatlan oknál fogva az inger elszáll, ti pedig ott álltok csalódottan, hogy még egy jóízű tüsszentést sem tudtok kicsikarni magatokból.
Na persze nem azt mondom, hogy végig ezt éreztem olvasás közben, de az elején különösen. Aztán ahogy jobban belefolytam a cselekménybe és megismertem Kelsea-t; józan gondolkodását, közvetlen modorát és hajthatatlanságát, meg ahogy uralkodott, vagy ahogy figyelte testőrei reakcióit tetteire - és olykor bölcsen még hallgatott is rájuk - szép lassan sikerült elengednem aggályaimat és élvezni a könyvet, ami a végére egész kellemes meglepetést okozott számomra.


Hogy folytatni fogom-e sorozatot? Nos, mivel a következő rész már itt csücsül a polcomon, valószínűnek tartom, de ellenkező esetben nem vagyok biztos benne, hogy hanyatt-homlok rohannék érte. 

A trilógia részei 

1. Tear királynője
2. Tear ostroma
3. Tear végzete

Kiadó: Agave
Eredeti cím: The Queen of the Tearling
Sorozat: The Queen of the Tearling
Fordította: Huszti Zsuzsanna
Oldalszám: 352

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése