2019/08/26

, , ,

Karen M. McManus: Lehull a lepel

Az előző posztomhoz kapcsolódva, íme egy másik, ugyancsak hatalmas népszerűségnek örvendő könyv, a Lehull a lepel, ami szintén nem kis meglepetésszerű élményt nyújtott a számomra.

A történetről röviden annyit, hogy egy hétfő délután a Bayview Gimi öt diákját
  • az eminens tanuló és minden szabályt betartó Bronwynt,
  • a tökéletes bálkirálynő megtestesítőjét Addy-t,
  • a drogügyleteiről híres rosszfiút Nateet,
  • az iskola legjobb sportolóját Coopert,
  • és a gimi hírhedt pletykarovatának rosszindulatú szerkesztőjét Simont, 
büntetőszobába küldik, ám ötük közül csak négyen jönnek ki élve a teremből - Simon rejtélyes körülmények között meghal. A rendőrség természetesen szándékosságot sejt a fiú halála mögött, aki allergiás rohamban vesztette életét. Ezért a teremben tartózkodó másik négy diákot gyanúsítottként kezeli, annál is inkább, mivel később Simon mocskos blogján mindegyikükről találtak valamilyen - még közzé nem tett - kellemetlen leleplező rovatot.


Ez a könyv számomra egy nagyon különleges és intenzív olvasmány volt, ami ráadásul még egy olyan tiltott szerelmi szálat is tartalmazott, amiért én teljesen odavoltam. A főszereplők, mint az már a fülszövegből kiderül, tökéletes példái a középiskolai sztereotípiáknak (az okos, a szép, a rosszfiú, az élsportoló, a különc), amitől akár felszínesek és üresek is lehettek volna, ám McManus olyan ügyesen tárta fel családi hátterüket és az események hatására kibontakozó jellemfejlődésüket, hogy a könyv végére mindegyikük valamilyen módon meglepetést okozott számomra. Mind a négy szereplő olyan átalakuláson ment keresztül, amire egyáltalán nem számítottam, sokkal árnyaltabbak és érdekesebbek lettek, ráadásul az olvasóban a könyv végére még empátiát is képesek voltak kelteni - bennem legalábbis mindenképp. 

A történet egyébként váltott szemszögből íródott, mely írói eszköz – mint tudjátok - nekem nagyon bejön. Kicsit tartottam attól, hogy a szerzőnek vajon sikerül-e majd megtalálni mind a négy fiatal egyéni hangját, de McManus szerintem ezzel kapcsolatban is jó munkát végzett. Mindegyik karakter nagyon tetszett, Nate és Bronwyn románca teljesen elvarázsolt, Addy fejlődésétől pedig majdnem padlót fogtam. Az ő átalakulását, ahogy egyre függetlenebbé vált a barátjától és ennek hatására végre megtalálta saját hangját, szerintem nagyon szépen építette fel a szerző. Sajnos a négy diák közül Cooper volt az egyetlen, akit annyira nem csíptem, cserébe viszont az ő titka okozta a legnagyobb meglepetést.

A könyv elején abszolút bizonytalan voltam abban, hogy melyik szereplőnek hihetek a leginkább, mert a sok hazudozás miatt valamennyiüket megbízhatatlan narrátornak könyveltem el magamban. Úgyhogy csak tippelgetni tudtam, hogy ki lehet a gyilkos. A megoldás viszont soha nem jutott volna az eszembe, pedig visszagondolva, tényleg minden bizonyíték ott volt a szemem előtt, szóval nekem az is nagy meglepetést okozott.
Összességében a Lehull a lepel egy nagyon szórakoztató olvasmány volt, amiben szerintem azért egy kicsivel több is volt egy "egyszerű" gyilkossági rejtély felderítésénél. Ha csak a szereplők sokféleségét és karakterfejlődését nézem, vagy azokat a fiatalkori problémákat: depresszió, kiközösítés, csonka család, másság, kábítószerfogyasztás, zaklatás, amiket az író megpendít a történet kapcsán, a média hatásáról a diákok életében már nem is beszélve, akkor bizony tényleg egy többrétegű, kicsit ijesztő történetről van szó. Persze azért nem kell megijedni, mert ezek a témák közel sem olyan mélyek, hogy elvesszünk bennük, csak mintha finoman tudtunkra kívánná adni a szerző, hogy hahó, ezek a problémák léteznek és mind itt vannak velünk a mindennapjainkban, úgyhogy jó lesz figyelni rájuk.

Egyébként elárulom, hogy nem sok YA thrillert olvastam még eddig, most hirtelen csak a 13 perc jut az eszembe, és igazából másik, ebben a műfajban nálunk megjelent könyvről nem is nagyon tudok. Mondjuk annak idején a 13 perc is nagyon újszerű és érdekes volt számomra, de azt kell mondanom, hogy a Lehull a lepel sokkal izgalmasabb és letehetetlenebb volt nála, úgyhogy mindenképp csak ajánlani tudom.

Kiadó: Maxim
Eredeti cím: One of Us Is Lying
Fordította: Sárossy-Beck Anita
Oldalszám: 382

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése