2018/03/11

, , ,

Sarah Pinborough: 13 ​perc

Sarah Pinborough neve tavaly lett ismert sokak számára, amikor a Ne ​higgy a szemének! című regénye magyarul is megjelent. Engem a tartalma alapján az a könyve annyira nem vonzott, ám a 13 perc annál inkább.
Bevallom a könyv olvasása közben mindenféle érzések kavarogtak bennem. Úgyhogy, ha csupán az érzelmi hatása alapján kéne megítélnem a művet, akkor nálam elérte a célját. A történet alapkoncepciója, melynek központi elemét tulajdonképpen a hamis barátságokra épülő kapcsolatok, mások befolyásolásának és manipulálásának különböző elemei adták, szintén telitalálat volt. Mondjuk a könyv elejét kissé lassúnak és vontatottnak éreztem, a fiatal lányok állandó picsogását pedig néhol meglehetősen bosszantónak, ám Sarah Pinborough olyan ügyesen szőtte a szálakat, hogy annak eredményeképp egy igazán szórakoztató, a végére pedig kifejezetten izgalmas élményt kaptam.

A történet középpontjában négy középiskolás lány áll, akik közül Tasha a legnépszerűbb. Két legjobb barátnője Hayley és Jenny csodálja és követi őt mindenhova. Ők hárman – akiket az iskolában csak Barbie-knak neveznek - csinosak, szépek és magabiztosak, de mégsem minden tökéletes körülöttük. Ugyanis Tashat egy hideg januári reggelen egy kutyáját sétáltató férfi menti ki a jeges folyóból. Tasha tizenhárom percig a klinikai halál állapotában volt, és miután magához tért a kómából, a fullasztó sötétség érzésén kívül semmi másra nem emlékezett. Amikor a történtek hatására átgondolja a barátnőivel való kapcsolatát úgy érzi, hogy már nem bízhat meg bennük. Annál is inkább, mivel Hayley és Jenny elég gyanúsan kezdenek el viselkedni vele. Így meglepő mód újra barátkozni kezd egy régi barátnőjével, Beccával - akit évekkel ezelőtt a kinézete miatt kegyetlen mód száműzött a baráti köréből - és együtt próbálnak rájönni ara, hogy mi is történt valójában azon a bizonyos éjszakán.

A történet váltott szemszögből íródott, amit tudom, hogy már kis milliószor elmondtam nektek, de én még mindig nagyon szeretek. A két lány (Tasha és Becca) fejezeteit néhol Tasha naplóbejegyzéséből származó rövid részletek, néhol pedig a két legjobb barátnője sms-váltásai tettek változatosabbá. Illetve találkozhattunk olyan a történtekről szóló rövid újságcikkekkel és rendőrségi jegyzőkönyvekkel is, melyek hivatalos hangnemétől csak még hitelesebbnek és valóságosabbnak éreztem a vele történt szörnyűséget. Ám amit a legjobban élveztem a regényben, hogy beleláthattam a lányok fejébe, melynek köszönhetően baromi izgalmas volt nyomon követni, hogy a Tashaval történt furcsa baleset mennyi fájdalmat és rejtett titkot hozott felszínre a környezetében. 

Üdv a középiskolás lányok világában! 

Merthogy a regény azon kívül, hogy felcsillantja a közösségi médiák mérgező hatását a fiatalokra nézve, megmutatja azt is, hogy mennyire kegyetlenek, és manipulatívak tudnak lenni egymással a népszerűségért versengő fiatal lányok. Feltárja a középiskolában zajló kegyetlen valóságot (agresszió, szex, drog, pia), egy olyan világot, mely szörnyűségeiről olvasva biztos vagyok benne, hogy sok szülőnek összeszorul majd a szíve.  Sajnos minden szereplőnek volt valamilyen ellenszenves vonása vagy hibája, ami miatt nem tudtam maradéktalanul a szívembe zárni. Tasha karaktere azonban még így is nagyon különleges volt számomra. Az ő gondolkodása, másokra gyakorolt hatása és képessége, mellyel az ujjai köré tudott csavarni bárkit, tényleg félelmetes volt.

Szóval összességében azt kell mondanom, hogy Pinborough írási stílusa nagyon jó és maga a történet is tele volt érzelemmel, árulással, sértettséggel és félelemmel. A vége ugyan a közepétől már sejthető volt, ám ettől függetlenül egy igazán csavaros és jól összerakott, korrekt regényt kaptam. 
Sarah Pinborough
Értékelés: 4/5  

Kiadó: XXI. Század
Eredeti cím: 13 Minutes
Oldalszám: 368

2 megjegyzés:

  1. Meghoztad hozzá a kedvem! :) Felkerült a kis listámra (ami km-es hosszúságú mostanság :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ennek örülök, szerintem tetszeni fog. Hátha bent lesz legközelebb a könyvtárban. Bár ahogy a múltkor láttam, lassan kis gurulós tatyóval kell menned, hogy haza tudd vinni azt a sok-sok könyvet, amit kiválasztasz, na meg hogy ne nézzenek rád furcsán a villamoson. :D :D

      Törlés