2018/01/24

, , , ,

Rachel Cohn · David Levithan: Kihívások ​könyve ~ (Dash és Lily 1.)

A történet két intellektuális fiatalról, Dashról és Lilyről szól, akik nemrég szembesültek azzal, hogy a szüleik nélkül kell tölteniük a karácsonyt. És míg Dash utálja ezt az ünnepet, addig Lily minden nyűgjével és szépségével együtt imádja.
Ám úgy tűnik, hogy ez a karácsony mindkettőjük számára más lesz, mint a többi. Ugyanis egy könyvesboltban Dash egy piros jegyzetfüzetet talál, ami Lilyhez tartozik, és amiben a lány különös rejtvényeket agyalt ki a szerencsés megtaláló számára. Dash belemegy a játékba és innentől kezdve a két fiatal e piros noteszen keresztül kezd el kommunikálni egymással. E naplón keresztül mondják el legbelsőbb titkaikat, gondolataikat és érzelmeiket egymásnak, miközben olyan kihívásokkal és feladatokkal lepik meg egymást,  melynek megvalósítása során fura helyeken, fura emberekkel kell találkozniuk, hogy fura dolgokat vigyenek véghez. 

A regény előrehaladtával Lily és Dash elgondolkodik azon, hogy vajon kompatibilisek lennének-e egymással, ha személyesen is találkoznának? És hogy vajon elég-e a szerelemhez, ha két idegen egy füzet lapjain levelezget egymással?


Igaz, hogy a karácsonyon már régen túl vagyunk, és már az új év is elkezdődött, de esik a hó ezerrel, és még mindig tél van. Lehet hóembert építeni, meg jó nagyokat hógolyózni, úgyhogy ha évszaknak megfelelő olvasmányra vágyunk, akkor a Kihívások könyve akár még jó választás is lehet. Ezt gondolva vettem én is a kezembe a könyvet, meg mert az idei vcs listások egyike volt, meg mert azt reméltem, hogy ez egy tökre nekem való rendkívül hangulatos olvasmány lesz, de mint időközben kiderült, annyira azért mégsem tudott elvarázsolni. 
A könyv történetét a főszereplők szemszögén keresztül ismerhetjük meg, melynek én roppant mód örültem, hiszen odavagyok a váltott nézőpontos elbeszélésekért. Dash és Lily karakterével kapcsolatban azonban elég vegyes érzéseim voltak, merthogy míg Dasht a fárasztóan hosszas filozofálásai és bölcs gondolatai miatt kissé koravénnek, addig Lilyt a 16 éve ellenére meglehetősen gyerekesnek éreztem. Meg aztán a könyv humorával sem voltam teljes mértékben kibékülve, merthogy voltak részek - például a télapót letaperolós jelenet - amit gondolom a szerzők viccesnek akartak szánni, de én inkább zavarba ejtőnek éreztem, mintsem humorosnak. Meg ott volt az a rész is, amikor Dash odaköszönt valakinek, akiről tudta, hogy nem zsidó, hogy boldog Hanukát, csak azért, hogy lássa, hogyan reagál. Nos lehet, hogy öreg vagyok én már az ilyen csínytevésekhez, de ezt évekkel korábban is ugyanúgy tiszteletlenségnek tartottam volna, mint most. A Fekete és Fehér vezetéknevű rendőrős poént pedig – melyben a Fehér rendőr fekete, a Fekete nevű rendőr pedig fehér bőrszínű volt – kissé rasszistának. Persze lehet, hogy csak én reagálom túl a dolgokat, és ezeken túllépve egyszerűen csak élveznem kéne a könyv eredetiségét - melyet több-kevesebb sikerrel végül is sikerült - mindenesetre tény, hogy voltak olyan helyzetek, melyeken ahelyett, hogy jókat nevettem volna csak nagyokat pislogtam. De rendben van. Legyen így. Nem olyan nagy probléma ez, hiszen ahogy látom a szereplők és velük együtt a szerzők is kissé különcök és szeretnek másokat zavarba ejteni - velem meg aztán igazán emberükre találtak. Úgyhogy inkább egy lépést hátra lépek és onnan nézve az egészet azt mondom, hogy na jah! Nincs bájosabb dolog egy névtelen románcnál, két tizenéves között karácsony idején Manhattan utcáin.
Szóval összességében aranyos és kedves történet volt ez, bár az elején kellett egy kis idő, míg ráhangolódtam és képbe kerültem azzal kapcsolatban, hogy most akkor ki kicsoda és kinek a családjához tartozik. Hogy ki kinek a barátja és nem utolsósorban milyen a szexuális identitása. Na, de miután ezen túljutottam, egész jól alakultak a dolgok. Tetszett a könyv stílusa és a klasszikus fiú-lány koncepció, amit mi tagadás, igazán eredeti csomagolásban adtak át nekünk a szerzők. Úgyhogy a kezdeti nehézsége ellenére a végére mégiscsak megszerettem a könyvet - mondjuk annyira azért nem, hogy a következő részre is kíváncsi legyek, de egynek mindenképp elment.

Értékelés: 3.5/5

Kiadó: Tilos az Á Könyvek
Eredeti cím: Dash and Lily’s Book of Dares
Sorozat: Dash és Lily
Oldalszám: 280

3 megjegyzés:

  1. Annyira uncsi ez a " fiú nem szereti a karácsonyt", és a lány megmutatja neki, hogy DE MÉGIIISS! Mondom ezt úgy, hogy én is ilyesmit írtam a karácsonyi skótos kis történetemben, na de hát akkor is :D.
    ( Ők legalább felnőttek voltak! ) Szóval mivel ezt a témakört én ilyen formán már kiéltem magamban, ezért nem vettem meg ezt a könyvet.

    Most megerősítettél, hogy ne akarjam olvasni továbbra sem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Senkit nem szeretnék lebeszélni a könyvekről, mert hát ugye nem vagyunk egyformák. Kinek a pap, kinek a papné….. mindenesetre ismerve téged bátorkodom kijelenteni, hogy valóban nem sokat veszítenél azzal, ha kihagynád. :)

      Egyébként a te skótos történeted sokkal hangulatosabb, romantikusabb és bájosabb volt.

      Törlés
  2. Mehehe :)))!

    Viszont én sem szeretnék lebeszélni senkit róla, mert egy barátnőm gimis lánya például imádta. Szóval tényleg, hajrá! Karácsony imádók, meg fiatalok.

    VálaszTörlés