2019/09/07

, , , , , ,

Brigitte Riebe: A ​pestis árnyékában (A pestis árnyékában 1.)

Az úgy volt, hogy amikor megláttam Brigitte Riebe Johanna megkísértése c. könyvét és a fülszöveg elejébe is beleolvastam – itt a lényeg az elejébe és a beleolvastam szavakon van – úgy gondoltam, hogy ez nekem való lesz. Gyorsan be is szereztem, nehogy lemaradjak valamiről - haha, így utólag csak röhögni tudok magamon. Na mindegy, a lényeg, hogy a könyv már nálam volt, de még mielőtt belekezdtem volna, rendes könyvmolyhoz illően a gr-en is be akartam jelölni, amikor jött a döbbenet, hogy ez egy duológia 2. része. Remek! Így persze rögtön az első részt is be kellett szereznem, amivel tulajdonképp semmi problémám nem volt, mert az első kötet nélkül - most már így utólag látom, hogy - tényleg nem lenne teljes az élmény, ráadásul nem egy hétköznapi történetről van szó, és ezt a lehető legjobb jelzőként értsétek - na de akkor is, NA.

A tanulság? Nos, ezentúl a fülszövegeket legalább egyszer, az elejétől a végéig el fogom olvasni.

Na, de nézzük, miről is szól a történet. A könyv főszereplője Johanna, akinek nemcsak a férje korai halála utáni gyásszal kell megküzdenie, hanem a megörökölt borkereskedésének a gondja is a nyakába szakad. Ráadásul a férje testvére, Hennes is szemet vet rá, és ha mindez még nem lenne elég, minden mozzanatát figyelemmel kíséri abban a reményben, hogy majd az öccse örökségére is ráteheti valamikor a kezét. Ugyanebben az évben (1540-ben) Kölnben kitör a pestis. Rengeteg ember hal meg, hiszen senki nem tudja, hogy hogyan lehetne ezt a betegséget kezelni. Nagyon érdekes volt arról olvasni, hogy ki hogyan próbálta megvédeni magát a járványtól, ki miben hitt és a káoszt kihasználva ki milyen gaztettel próbálta eltüntetni az ellenségét. Nagyon tetszett, hogy a pestis és annak különböző fajtái mellett más betegségek (pl. a szifilisz) problémái is felmerültek és ráadásul élénk leírást is kaptak. És hogy nemcsak az akkori kezdetleges orvoslásba, hanem a város fürdőházaiba, bordélyházaiba, és egy pestises ház működésébe is bepillantást nyerhettem. Látszott, hogy az írónő alapos kutató munkát végzett a témában és ezt igazán nagyra értékeltem.

Szóval visszatérve Johannára, sajnos sógorának hála, férjgyilkosság miatt hamarosan börtönbe kerül, ahol bizony semmi jóra nem számíthat. Szerencsére a városba érkező új orvosnak, MedicusVincent de Vries-nek sikerül megvédenie őt, de a sorsa úgy tűnik, hogy így sem fordul jobbra, mert ezek után egy pestises házban szobalányként, életét kockáztatva kell dolgoznia és vigyáznia a járvány szerencsétlen áldozataira.


A könyv, mint látjátok igen eseménydús és fordulatokban gazdag, egy percet sem unatkoztam olvasás közben, még úgy sem, hogy bizony a szereplők egyes tetteit gyakran nagyon is kiszámíthatónak találtam. Johanna múltja tele van titokkal, és a szálak Kölnben futnak össze. Ám erről nem szeretnék többet elárulni, esetleg csak annyit, hogy a könyv végére minden egyes mozaikdarabka szépen a helyre kerül, sőt a nagy titok már a könyv elején sejthető. A történet egyébként a történelem egy meglehetősen sötét időszakában játszódik, ahol az írónak hála nemcsak az utcákon lévő kosz és bűz volt szinte kézzel tapintható, hanem az emberek félelme és a járványtól való rettegése is, amit mai fejjel nemhogy átérezni, de szerintem felfogni sem nagyon tudunk. Ennek dacára Riebernek mégis sikerült olyan történetet írnia, ami a sok fájdalom és ármánykodás okozta tehetetlen düh és bosszúság mellett reménnyel tölti el az olvasót. Hogy miért? Talán, mert Johanna és Medicus szerelmi története olyan csodálatosan épül be a történetbe, hogy attól melegség járja át az ember szívét, és várja, sőt, követeli, hogy a történet happy enddel végződjön - de ezt igazán megmondani magam sem tudom. A lényeg, hogy működik, hogy megfogott és hogy végig kíváncsian figyeltem a szereplők sorsának alakulását.
Azonban azt is be kell vallanom, hogy Brigitte Rieber stílusával - amit főleg a könyv elején kissé szikárnak és hidegnek éreztem -, kezdetben barátkoznom kellett. Hiányoltam a könyvből a lágyságot és a szereplők érzéseinek gazdagabb leírását, de igazából nincs okom panaszra, mert a lendületes és a rejtett feszültséggel teli történetvezetés mindenért kárpótolt. Szóval miután ráhangolódtam a könyvre, onnantól kezdve nem volt megállás, nagyon gyorsan és könnyen haladtam vele. Annál is inkább, mivel Riebenek olyan hangulatot siketült teremtenie, melynek köszönhetően nem csak olvasóként, hanem nézőként is jelen lehettem a történetben. Mintha csak egy ablakon keresztül pillantottam volna be a szereplők életébe.

Szóval összességében nekem tetszett a könyv. Egyrészt mert egy olyan erős, és kemény nőnek ábrázolta Johannát, aki bár mindig tudatában volt nehéz sorsának, ennek ellenére mindig nagyon ügyesen, és a tőle telhető legjobb módon próbálta ellenőrzése alatt tartani az életét. Másrészt a hiteles korrajz és a történelmi háttér, illetve a pestisjárvány elleni küzdelemről szóló részletes információ miatt, amit borzasztóan élveztem. Úgyhogy a történelmi fikciót kedvelők számára egyértelműen csak ajánlani tudom ezt a könyvet, illetve azoknak, akik egy olyan romantikus történetre vágynak, amiben a szeretettől a kapzsiságon és az irigységen át a dühig és a gyűlöletig, minden, de tényleg minden jó és rossz emberi tulajdonság megtalálható. 


A duológia részei:
1. A pestis árnyékában



Kiadó: General Press
Eredeti cím: Die Pestmagd
Fordította: Berecz Zsuzsa
Oldalszám: 344

2 megjegyzés:

  1. Nagyon bejött a könyv, alig várom a második részét hogy megérkezzen és olvassam. Köszi az ajánlást. :)
    Kata

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy tetszett! A második részben sem fogsz csaldóni, ugyanolyan jó, mint az első. :)

      Törlés