2017/09/08

, , ,

Taylor Jenkins Reid: Evelyn ​hét férje

„A média azt a történetet meséli, amit mesélni akar. Ez mindig így volt. És mindig így lesz. Akkor jöttem rá: csak akkor fogják megtudni az igazat az életemről, ha én magam mesélem el nekik. Egy könyvben.”
Monique Grant teljesen ledöbben, amikor Hollywood filmes legendája, a hatvanas évek óriási sztárja Evelyn Hugo ahelyett, hogy egy tapasztalt újságírót keresne magának, kifejezetten őt kéri egy exkluzív interjú lebonyolításához. Mint azonban később kiderül a szimpla sztárinterjú helyett Evelyn sokkal többet ajánl neki. Mindent. A teljes igazságot csillogóan botrányos életéről. Semmit sem szépítve és semmit sem elhallgatva. Ahogy elkezdődik a munka, Monique nemsokára sejteni kezdi: valamilyen módon összefonódik saját sorsa és Evelyn múltja. Ám hogy hogyan és hogy ennek a megismerése milyen hatással lesz a lány további életére, természetesen csak a könyv végén derül ki.

Ahogy megláttam ezt a könyvet rögtön birtokolni akartam. A fülszövege érdekesen hangzott a borítója pedig fú, hát az meg egyszerűen imádtam. Ám ahogy elkezdtem olvasni kicsit elbizonytalanodtam, mert valahogy nem pont erre számítottam. Nem azt mondom, hogy csalódtam, illetve mégiscsak azt kell mondjam, hogy valóban csalódtam, de a szó pozitív értelmében.

Merthogy Red írása annyira őszinte és emberi, miközben (az életrajzi jellegű könyvekhez hasonlóan) némi tárgyilagosságot is próbál csempészni a dologba, hogy az engem totál levett a lábamról. Olyan érzelmeket és gondolatokat ébresztett bennem, amire egyáltalán nem számítottam. Azt nem mondom, hogy csak úgy peregtek a lapok olvasás közben, mert kényelmes tempóban haladtam a történettel, de bármit is csináltam napközben mindig ott motoszkált a fejemben, hogy vajon a következő oldalakon, hogyan alakul majd Evelyn sorsa.

Evelyn nem egy mindennapi személyiség volt. Már 14 éves korában tisztában volta azzal, hogy mivel semmi mása nincs a szépségén kívül, így mindent megtesz annak érdekében, hogy kiszakadjon arról a helyről, ahova született. Egy olyan rendkívül céltudatos és okos fiatal lány volt, aki gondolkodás nélkül használta a testét, ha valakivel üzletet akart kötni. Úgy kufárkodott a szexualitásával, mint más ember a portékájával. Ebből kifolyólag a férjeket is igen gyorsan fogyasztotta, ám az igaz szerelme mégsem közülük való volt.  Az első férjét csak ugródeszkának használta a karrierje építése érdekében. A másodikról úgy gondolta, hogy ő lesz az igazi - de mint később kiderült ez nem így történt. A többiekről pedig… nos róluk nem igazán szeretnék beszélni, merthogy nem ez a könyv igazi lényege. Úgyhogy aki azt gondolta (vagy remélte ;)), hogy a regény tele lesz Evelyn szexuális életét és tivornyáit részletesen taglaló részekkel, azt gyorsan szeretném kiábrándítani, mert ez bizony nem így van, semmi ilyesmi nincs a könyvben. Persze van benne szexualitás, de Red nem megbotránkoztatni vagy urambocsá irigylésre sarkallni akarta az olvasóját, hanem valami egészen más érzelmeket és gondolatokat ébreszteni benne.
Roppant érdekes volt ennek a határozott és erős nőnek a sorsát és pályáját figyelemmel kísérni, ahogy nevét megváltoztatva és kubai származását eltitkolva egyre fentebb jutott azon a bizonyos képzeletbeli ranglétrán, melynek a csúcsán az Oscar díj figyelt. Tetszett, hogy saját maga mesélte el a történetét, azokat a kemény igazságokat, amelyek a karrierje, a házasságai és az imázsa mögött lapultak. Tetszett az elszántsága, amivel bizonyítani akarta a világnak, hogy ő is megérdemli a helyét a reflektorfényben. Tetszett, hogy a karaktere megformálásánál az írót több színésznő (Elizabeth Taylor, Rita Hayworth, Marilyn Monroe) élete és külleme is megihletett. Tetszett, hogy az LMBT témája is szerepet kapott a könyvben, ráadásul nem is keveset. És végezetül tetszett, hogy ezzel az alternatív Hollywooddal és kitalált színészekkel az elején engem totál félrevezetett a szerző. Imádtam Evelyn barátját, ő volt számomra a könyv legpozitívabb karaktere. Evelyn pedig - hát ő nehezebb tészta - nos, őt lehet szeretni vagy nem szeretni a tetteiért, én a magam részemről csak csodálni tudtam töretlen céltudatosságát és állhatatosságát. Egyetlen dolog volt a könyvben, amit nehezen fogadtam el, és az Monique döntése volt a legvégén – a helyében én nem hiszem, hogy ezt az utat választottam volna. 

Szóval jó kis könyv volt ez, melynek meglepő mód még néhány könnycseppet is sikerült kisajtolnia belőlem. Evelyn története olyan üzenetet hordoz magában, amivel mindenki tisztában van, de gyakran hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla.
Taylor Jenkins
Értékelés: 4/5

Kiadó: Lettero
Eredeti cím: The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Sorozat: - 
Oldalszám: 456

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése